Aplicație SSM – Platformă digitală instruire SSM online

0730 776 776

Considerente privind incidența Legii 214 din 2024 asupra OMAI 712 din 2005

14 Septembrie 2024, de Petrica Muresan

Pentru a veni în sprijinul partenerilor noștrii am ales să facem câteva precizări referitoare la corecta interpretare și aplicare a prevederilor Legii 214/2024 privind utilizarea semnăturii electronice, a mărcii temporale și prestarea serviciilor de încredere bazate pe acestea , precum și a incidenței acestei legi asupra OMAI 712/2005 pentru aprobarea Dispozițiilor generale privind instruirea salariaților în domeniul prevenirii și stingerii incendiilor și instruirea în domeniul protecției civile.


Chiar dacă punctele de vedere emise până la această dată de către IGSU ignoră interpretarea coroborativă a art.47 al OMAI 712/2005 (care precizează că ” După efectuarea instructajelor este obligatorie completarea fișelor individuale de instructaj, înscrisul efectuându-se cu pastă sau cu cerneală.”) cu prevederile art.16 (12) din Codul Muncii (care precizează că ”Angajatorul poate opta pentru utilizarea semnăturii electronice, semnăturii electronice avansate sau semnăturii electronice calificate ori a sigiliului electronic al angajatorului, pentru întocmirea tuturor înscrisurilor/documentelor din domeniul relațiilor de muncă rezultate la încheierea contractului individual de muncă, pe parcursul executării acestuia sau la încetarea contractului individual de muncă, în condițiile stabilite prin regulamentul intern și/sau contractul colectiv de muncă aplicabil, potrivit legii”), prevederile Legii 214/2024 aduc precizări obligatorii pentru toate instituțiile statului, inclusiv pentru IGSU, și stabilesc obligații cu termen pentru alinierea tuturor prevederilor legale din actele normative pe care acestea le gestionează cu prevederile Legii 214/2024 care va deveni, odată cu intrarea în vigoare, legea cadru în ceea ce privește utilizarea semnăturii electronice în România. Aceste reglementări, pe care le vom analiza în cele ce urmează, au caracter imperativ și depășesc sfera unei interpretări coroborative corecte, mergând până la precizarea că prevederile din actele normative în vigoare la data intrării în vigoare a Legii 214/2024, care contravin acesteia, devin inaplicabile chiar dacă, pentru aducerea în conformitate a respectivului act normativ cu Legea 214/2024, este stabilit un termen de 3 luni, calculat de la data de 09.10.2024 - data intrării în vigoare a Legii 214/2024.


Prevederile Legii 214/2024 care au incidență asupra OMAI nr.712/2005 sunt următoarele : 


- art.25(1) - ”Autoritățile și instituțiile publice au obligația să accepte documente electronice semnate cu o semnătură electronică, aplicată în conformitate cu dispozițiile Regulamentului (UE) nr. 910/2014 și ale prezentei legi.”

- art.34(1) – ” Prezenta lege intră în vigoare la 3 luni de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.” (n.n Legea 214/2024 a fost publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 647 din 8 iulie 2024)


 - art.34(10) - ” În cazul în care acte normative naționale de tipul ordin, instrucțiune, regulament, circulară, precizare, normă, normă metodologică, normă tehnică, îndrumare metodologică, decizie, reglementări, reguli sau orice act normativ cu forță juridică inferioară Ordonanței Guvernului conțin dispoziții contrare prezentei legi, în special în ceea ce privește utilizarea semnăturii electronice potrivit art. 4, emitenții acestor acte le modifică pentru aliniere cu prezenta lege în termen de 3 luni de la intrarea în vigoare a acesteia. Până la data intrării în vigoare a actelor normative subsecvente, emise în executarea prezentei legi, se aplică prevederile actelor normative în vigoare, în măsura în care nu contravin acesteia.”


 - art.34(11) - ”În cazul în care ordinele cu caracter normativ și alte acte ale conducătorilor ministerelor și ai celorlalte organe ale administrației publice centrale de specialitate conțin dispoziții contrare prezentei legi, emitenții acestor acte le modifică și/sau completează în acord cu dispozițiile prezentei legi, în termen de 3 luni de la data intrării în vigoare a acesteia.”

Textele de lege mai sus enunțate sunt incidente completării fișelor de instruire in domeniul prevenirii și stingerii incendiilor, permit întocmirea acestor fișe în format electronic și semnarea lor cu semnatura electronica și au caracter obligatoriu.


Data intrarii în vigoare a Legii 214/2024, potrivit art.34(1), este 09.10.2024, iar termenul în care ministerele trebuie să procedeze la alinierea ordinelor cu caracter normativ, care se află în vigoare, cu prevederile Legii 214/2024, este de 3 luni de la intrarea in vigoare, adică 09.01.2025. Important de precizat este că, în măsura în care actualele ordine de ministru ( sau alte tipuri de acte normative) cuprind dispoziții contrare Legii 214/2024, aceste dispozitii contrare nu mai au aplicabilitate de la data de 09.10.2024 ( art.34(10) din Legea 214/2024, teza a doua - "Până la data intrării în vigoare a actelor normative subsecvente, emise în executarea prezentei legi, se aplică prevederile actelor normative în vigoare, în măsura în care nu contravin acesteia.” )


Dincolo de aspectele mai sus invocate, apreciem că utilizarea documentor electronice și a semnaturii electronice in domeniul psi este deja reglementată prin Legea 208/2021 care are carater special în raport cu Legea 214/2024, aceasta din urmă precizând în art.1(4) că - "Prezenta lege reglementează cadrul juridic general în materia efectelor juridice ale semnăturilor electronice și este aplicabilă în măsura în care utilizarea și efectele unei semnături electronice nu se reglementează distinct prin legi speciale". Având în vedere că fisa de instruire individuală reprezintă un document subsecvent contractului individual de muncă, iar Legea 208/2021 este cadrul legal care reglementeaza utilizarea documentor electronice în domeniul relațiilor de muncă, apreciem că aceasta este o lege cu caracter special in raport cu prevederile art.1(4) din Legea 214/2024, ceea ce inseamnă că utilizarea documentor electronice și a semnăturii electronice în domeniul psi este legală înca de la apariția Legii 208/2021. Aprecierea reprezentanților ISU / IGSU potrivit căreia OMAI 712/2005 nu presupune o interpretare și aplicare coroborativă cu Legea 208/2021 este una nelegală și care nu se află în concordanța cu principiile consacrate de Legea 24/2000 privind normele de tehnică legislativă.


În mod evident, aceste puncte de vedere emise de IGSU ( discutabile și fără forță juridică) vor fi înlăturate, începând cu data de 09.10.2024, de prevederile art.25(1) din Legea 214/2024 care precizează că ”autoritățile și instituțiile publice au obligația să accepte documente electronice semnate cu o semnătură electronica (…)” și de teza a doua a art.34(10) din aceiași lege, care precizează că ” până la data intrării în vigoare a actelor normative subsecvente, emise în executarea prezentei legi, se aplică prevederile actelor normative în vigoare, în măsura în care nu contravin acesteia”.


Chiar dacă am putea aprecia că interpretarea data de IGSU art.47 din OMAI nr.712/2005 este corectă și că opinia potrivit căreia consemnarea instruirii în fișele de instruire individuală ”cu pasta sau cerneală” este una imperativă, nu presupune interpretarea coroborativă cu art. 16 (12) din Codul Muncii și conduce, în cazul utilizării documentelor electronice și a semnăturilor electronice , la constatarea neaducerii la îndeplinire a obligației privind consemnarea efectuării instruirii în domeniul prevenirii și stingerii incendiilor, teza a doua a art.34(10) din Legea 214/2024 – (”până la data intrării în vigoare a actelor normative subsecvente, emise în executarea prezentei legi, se aplică prevederile actelor normative în vigoare, în măsura în care nu contravin acesteia” ) va avea ca efect inaplicabilitatea acestor opinii, începând cu data de 09.10.2024, pentru că acest caracter imperativ, în interpretare și aplicare, pe care îl sugerează opiniile formulate de IGSU, contravine, în mod evident, tuturor prevederilor Legii 214/2024. Aceasta înseamnă că, de la data de 09.10.2024 și până la data de 09.01.2025 stabilită ca termen maximal până la care prevederile OMAI nr.712/2024 vor fi aliniate cu cele ale Legii 214/2024, prevederile art.47 referitoare la consemnarea instruirii în domeniu prevenirii și stingerii incendiilor, vor fi interpretate în sensul în care completarea fișelor de instruire individuală va fi făcută cu pasta sau cerneală ori, în cazul întocmirii acestora în format electronic, vor fi semnate cu semnătură electronica aplicată în conformitate cu dispozițiile Regulamentului (UE) nr. 910/2014 și ale Legii 214/2024.


În contextul celor mai sus precizate, apreciem că cei care au așteptat apariția unui cadru legal explicit în ceea ce privește posibilitatea utilizararii documentelor electronice, a semnăturilor electronice și, implicit, a platformelor care permit gestionarea în mediul online a activităților specifice prevenirii și stingerii incendiilor, vor putea să opteze pentru acest mod de gestionare, în deplină concordanță cu prevederile legale, începând cu 09.10.2024.


Platforma SSM.ro vă pune la dispoziție o soluție informatică profesională, care s-a dovedit deja a fi un instrument de lucru foarte de apreciat de către utilizatori în gestionarea activității de securitate și sănătate în muncă, și care a fost concepută pentru eficientizarea activităților de ssm / psi prin funcțiile specifice oferite, nivelul ridicat de securitate cibernetică, asigurarea respectării cerințelor GDPR, automatizarea fluxurilor de documente și punerea la dispoziție, direct în platformă, a serviciilor oferite de 3 furnizori autorizați de semnătură electronica, pentru a conferi documentelor dumneavoastră valoarea juridica prevăzută de normele aplicabile în domeniul prevenirii și stingerii incendiilor.

SSM.ro – Intelligence inside